Nieuw-West heeft een enorm potentieel aan personeel, overnachtingsmogelijkheden en faciliteiten voor Schiphol. De bereikbaarheid van Schiphol vanuit Nieuw-West is ronduit slecht. Je bent sneller op Schiphol vanuit Rotterdam dan vanuit De Aker of Nieuw-Sloten.
Waarom de mobiliteit naar en vanuit Schiphol vanuit Nieuw-West niet sterk verbeteren? Dit artikel heeft als doel het voortouw te nemen om dit te realiseren. In dit plan worden zowel tramlijn 1 als tramlijn 2 doorgetrokken naar Schiphol. Een ideale mogelijkheid voor de Nieuw-Westers om met de tram snel en comfortabel naar Schiphol te gaan. Voor bedrijven, hotels, horeca een prachtige kans om meer (buitenlandse) klanten te trekken.
Amsterdam wordt geassocieerd met trams en gezelligheid. Het reizen met de tram is prettig, milieuvriendelijk, veilig en betrouwbaar. Tram 2 is volgens National Geographic zelfs één van de mooiste tramritten ter wereld. Waarom als Nieuw-West hier niet op meeliften?
Globaal zijn er 2 opties:
1. Tramlijn 2 dubbelbaans doortrekken vanaf het Belgiëplein naar Schiphol. De infrastructuur is hier al op ingericht. Dit is een redelijk gemakkelijk te realiseren met het doortrekken van tramlijn 1 via de Nieuwe Meer en McDonalds naar Schiphol.
2. Een ringlijn waarbij tramlijn 1 enkelbaans via Badhoevedorp wordt doorgetrokken naar Schiphol. Vanuit Schiphol gaat de tram als tramlijn 2 weer terug naar het Centraal Station. Dit vergt de nodige infrastructurele aanpassingen.
Hoe kan dit dan er uit gaan zien:
Tramlijn 2:
- op het Belgiëplein komt de afslag naar de Anderlechtlaan
- hier komt een gecombineerde bus-/trambaan, samen te gebruiken met de lijnbussen
- via de Nieuwe Meer / Oude Haagseweg rijdt de tram naar het transferium bij McDonalds
- hierna vervolgt de tram de route naar Schiphol over de reeds bestaande busbaan. Dit wordt een gecombineerde bus-/trambaan parallel aan de Loevesteinse Randweg.
- thv het pickup punt van Albert Heijn worden de sporen van tramlijn 1 en 2 samengevoegd met als eindbestemming Schiphol
- op Schiphol, bij de in-/uitgang van terminal 3 (thv het CitizenM hotel), komt een gecombineerde tramhalte voor lijn 1 en lijn 2
Tramlijn 1:
- op de Pieter Calandlaan (thv de Baden Powellweg) komt een afslag naar Schiphol
- deze loopt via de Zuiderakerweg naar de Ringvaart
- over de Ringvaart komt een brug voor zowel trams als ook voor fietsers
- in Badhoevedorp gaat de tram via de Sloterweg richting Schiphol
- thv de Maxima-kazerne bij de fietserstunnel gaat de tram onder de A4 door
- thv het pickup punt van Albert Heijn worden de sporen van tramlijn 1 en 2 samengevoegd met als eindbestemming Schiphol
- op Schiphol, bij de in-/uitgang van terminal 3 (thv het CitizenM hotel), komt een gecombineerde tramhalte voor lijn 1 en lijn 2
Wat zijn de voordelen:
- Nieuw-West met rond de 140.00 inwoners (in aantal vergelijkbaar met een stad zoals Leiden of Haarlem) krijgt een directe tramverbinding met Schiphol. In ca. 10 minuten ben je met de tram vanuit De Aker of Nieuw-Sloten op Schiphol. In ca. 30 minuten ben je met de tram vanuit het Leidseplein op Schiphol.
- Vanuti Nieuw-Sloten komt er een directe gecombineerde bus-/trambaan naar Schiphol
- De tramlijn geeft een enorme boost aan de bedrijvigheid in Nieuw-West. Het biedt ruime kansen voor hotels, horeca, werkzoekenden, facilitair etc.
- Er ontstaan twee van de mooiste tramlijnen van de wereld:
Tramlijn 1: Badhoevedorp, De Aker, de Sloterplas, Oud-West naar het Centrum
Tramlijn 2: de Schipholroute, de Nieuwe Meer, Nieuw-Sloten, Oud-Zuid, Musea naar het Centrum.
- Doordat zowel tramlijn 1 als tramlijn 2 worden doorgetrokken, is er bij een mogelijke calamiteit altijd 1 van de 2 lijnen beschikbaar. Tevens is tramlijn 1 een vangnet om bij een probleem in de Schipholtunnel de treinpassagiers te kunnen vervoeren naar station Lelylaan.
Om het doortrekken van tramlijn 1 en tramlijn 2 te realiseren zijn er infrastructurele aanpassingen nodig. Momenteel wordt de snelweg, die door Badhoevedorp loopt, verplaatst. Een enorm logistieke en infrastructurele uitdaging en een knappe prestatie zoals dat nu wordt gerealiseerd. Gezien alle bruggen, viaducten etc. een kostbare aanpassing. Een soortgelijke, minder ingrijpende en waarschijnlijk goedkopere, aanpassing zou ook plaats kunnen vinden bij het doortrekken van tramlijn 1 en tramlijn 2 naar Schiphol.
Maak je als Stadsdeel sterk om dit te realiseren. Ga lobbyen bij het Rijk en de Provincie om de financiering in orde te maken. Kies voor een aangepaste Westtangent (voor het vervoer van en naar de regio) in combinatie met het doortrekken van tram 1 en tram 2 naar Schiphol (voor het vervoer van en naar Schiphol)!!!
Wat vindt u van het idee? Geef een reactie bij buurtverbeteringen
Reacties (via Facebook)
Carla Roos-Tollenaar Na jaren bij eindhalte lijn 1 te hebben gewoond, mistte ik altijd een goede openbaar vervoer verbinding naar Schiphol. Vanuit Capelle aan den IJssel (waar ik nu een half jaar woon) is het met openbaar vervoer naar Schiphol maar iets langer reizen dan op dit moment vanuit de Aker.
Dus ik zeg: goed plan!
Vind ik leuk · Beantwoorden · 5 februari om 21:17
[Herwin Van Denderen]
Herwin Van Denderen Briljant
Vind ik leuk · Beantwoorden · 5 februari om 22:30
[Karin Ruben]
Karin Ruben Goed plan!
Vind ik leuk · Beantwoorden · 5 februari om 23:42
[Fatima Benaddi]
Fatima Benaddi een heel goed plan
Vind ik leuk · Beantwoorden · 6 februari om 0:52
[Dimitri Van Zantvliet Rozemeijer]
Dimitri Van Zantvliet Rozemeijer Geen best plan, trams zijn al vaak te vol. Extra koffers en mensen past gewoonweg niet. Vroegere en nachttrams naar Lelylaan lost het bereikbaarheidsprobleem ook al sterk op.
Vind ik leuk · Beantwoorden · 6 februari om 5:40
[Janita Kieft]
Janita Kieft Het idee klinkt in eerste instantie wel leuk, maar de uitwerking lijkt me niet heel logisch. Het lijkt mij meer voor de hand liggen als lijn 1 vanaf de eindhalte via Businesspark Lijnden en Badhoevedorp naar Schiphol wordt doorgetrokken. Of een vertakking via de Baden Powellweg, Plesmanlaan, Langsom richting Badhoevedorp (hebben de bewoners in Oud Sloten ook meteen een goede aansluiting) Maar dwars over de Zuiderakerweg en Valutaboulevard?! Dan verliest deze weg zijn landelijke karakter, ik denk dat de bewoners die daar hun villa's laten bouwen niet blij mee zullen zijn (een tram maakt best lawaai over zo'n klein weggetje). En waar ik me nog meer zorgen om maak is de verkeersveiligheid van alle schoolgaande kinderen van het Bovenland en de Odyssee die elke dag op de fiets en te voet de Valutaboulevard passeren. Je kunt er dan een keer op wachten dat er een tram/kind aanrijding met dodelijke afloop gaat plaatsvinden.
Vind ik leuk · Beantwoorden · 2 · 6 februari om 7:26 · Bewerkt
[Ava Middendorp]
Ava Middendorp Ian Ros
Vind ik leuk · Beantwoorden · 6 februari om 11:31
[Klaas van Wieren]
Klaas van Wieren Er zijn meerdere opties mogelijk. In eerste instantie is er gedacht vanuit een zo recht mogelijke (tram)lijn. Dit is het snelst en geeft het minste (geluids)overlast. Janita heeft gelijk met de Zuiderakerweg. De tram gaat dan, zo mogelijk, door dit typisch landelijke straatje lopen. Daarna is er, vanaf de brug over de Ringvaart, een prachtig uitzicht naar de Molen van Sloten. Dit geeft extra status aan De Aker en Oud-Sloten. De Zuiderakerweg is smal, maar de Leidsestraat bijvoorbeeld is nog veel smaller. Verkeersveiligheid is natuurlijk een belangrijk aandachtspunt. De tram gaat echter niet vlak voor of naast het Bovenland of de Odyssee lopen. Een beveiligde oversteekplaats bij de Valutaboulevard is noodzakelijk. In Nieuw-Sloten geldt, bij het doorgaan van de beoogde Westtangent, het risico van verkeers-veiligheid in versterkte mate. De snelle busbaan staat hier pal langs enkele scholen gepland. Het plan voor het doortrekken van Tram 1 naar Schiphol is vooral bedoeld om een aanzet te zijn om met meer gemak, in minder tijd en met een geringe belasting voor het milieu vanuit het Centrum en Nieuw-West naar Schiphol te kunnen reizen.
[Janita Kieft]
Janita Kieft Wat mij betreft mag er ook nog een andere voorwaarde gesteld worden aan een vertakking van lijn 1: het mag niet ten koste gaan van het bestaande traject vanaf Tuincentrum Osdorp richting de eindhalte. Dit traject is DE verbinding voor 95% van de Aker, een stukje van de Punt en Businesspark Osdorp en Businesspark Lijnden (waaronder toeristen van het Park Plaza Schiphol AirPort hotel en ook voor potentiële gasten van het te bouwen hotel naast de Mac Donalds) met het centrum van A'dam. Als een vertakking van de lijn zou betekenen dat een tram slechts eens in de 10 minuten ipv eens in de 5 minuten de oorspronkelijke eindhalte zou bereiken (omdat bijv. een hogere piekbelasting op de Leidsestraat niet toelaatbaar is) zal dit vermoedelijk ook veel weerstand oproepen bij de bewoners van de Aker, waarvan een aantal waarschijnlijk voor een groot deel afhankelijk is van de lijn voor woon/werk/schoolverkeer.